Leštenie laku a korekcie

Čo je leštenie laku?

Leštenie laku, ako samotný názov napovedá je proces, ktorým sa snažíme dosiahnuť vyšší lesk.

Možností a úrovní je niekoľko, a tu prichádza na rad hra so slovíčkami. Naleštené, vyleštené, jedno krokové leštenie laku, dvoj krokové leštenie laku, troj krokové…

Drvivá vačšina súčasných vozidiel má na povrchu karosérie priehľadnú vrstvu laku. Samotný lak je omnoho tenší ako najjemnejší vlas.

Aj úplne novému laku vieme dať vyšší prirodzený lesk. Myslím tým skutočný lesk, nie pridaný voskovaním či aplikáciou keramiky.

Z laku používaného auta stačí odstrániť kontamináciu a lesk bude krajší, no odstránením jemných škrabancov, ktoré lámu svetlo na povrchu, dodáme laku väčšiu hĺbku a necháme vyniknúť perleti. Jemné škrabance na povrchu nedajú šancu preniknúť zraku pod vrchnú priehľadnú vrstvu,  tým uberajú výnimočnosti celého auta. V momente keď odstraňujeme škrabančeky, uberáme z vrchného laku a teda brúsime.

Ak k tomu pridáme vyplnenie dierok od kamienkov, tak už s istotou hovoríme o korekcii laku.

leštenie laku auta Audi E-tron

Dnešné leštiace pasty a kotúče majú rôznu tvrdosť, zrnitosť a teda ak hovoríme o jemných pastách a mäkkých kotúčoch, hovoríme o leštení. Brúsenie sa dnes nemusí realizovať len brúsnymi papiermi či inými suchými abrazívami. Pasta so silným abrazívom a správny kotúč tak isto uberá z laku ako napríklad brúsny papier so zrnitosťou 1500

Pre lepšiu predstavivosť skúsim jednoduché prirovnania. Vrchný priesvitný lak dnešných aut je o viac ako polovicu tenší, ako priemerný ľudský vlas. Maximálne polovica toho laku je náš bezpečný pracovný priestor pri odstraňovaní škrabančekov.

Stretávame sa i s inou formou poškodení ako škrabančekmi. Vtáčí trus, ktorý pobudne na slnkom rozpálenom laku dlhšie, hmyz zrazený vo veľkých rýchlostiach, či chemická kontaminácia zo stavieb dokáže lak poškodiť až do jeho základu. Niekedy ide o poškodenia, ktoré vieme opraviť leštením, ale niekedy neostáva iné ako lakovanie.

Tu v istej miere pomôže vosk, no jeho chemická odolnosť je slabá, keramické povlaky majú zásadne vyššiu odolnosť. Keď už aplikovať keramiku, treba hľadať tú s najvyšším rozsahom odolnosti chemickým vplyvom.

Čo s vylešteným lakom?

Treba naozaj zvážiť či a do akej úrovne nechať lak leštiť a čo s ním potom. Ak ide o opravu stavu, ktorý nastal nešetrným umývaním, pripustiť si chyby a pristúpiť k zmene postupov, chémie, prostredia či náradia.

Dám si auto navoskovať a budem sa s citom starať?
Chcem komfort, najvyššiu možnú úroveň ochrany, minimalizovať čas strávený umývaním a teda dajte mi kvalitnú keramiku.

leštenie laku auta

Ošetrenie laku auta

Naleštené auto voskom, leštenkou, sealantom, glazúrou či keramikou. Všetky tieto prípravky dodajú laku krásny lesk, hydrofóbnosť a určitú úroveň ochrany.

Kým som sa nezačal venovať detailingu profesionálne, nenapadlo mi aký vplyv na vozidlá má výstavba či premávka električiek a vlakov. Väčšina vozidiel má takzvanú náletovú hrdzu na diskoch kolies, prahoch či blatníkoch. No mali sme množstvo vozidiel, ktoré boli kontaminované predovšetkým na strechách, vekách kufrov a motorov. Skúmaním okolností prevádzky sme odhalili spoločného menovateľa, „koľajnice“. Vlaky a električky pri brzdení uvoľňujú do okolia množstvo kovových častíc so stopami korózie (malé žlté čiastočky viditeľné najmä na bielych lakoch)

Čierne bodky na laku sú zväčša asfalt pozbieraný z rozhorúčenej vozovky. Aj tie majú menšiu šancu udržať sa na ošetrenom laku a ak sa na ňom aj zachytia, lahšie je ich odstránenie.

Živica by sa nemala odstraňovať rýchlo a hlavne mechanicky bez prípravy. Prach v nej a jej blízkom okolí pôsobí ako brusivo. Kreslí čiarky v povrchu.

Dopad moderného života v mestách s veľkou výstavbou. Striekaná chémia na stavbách ma tiež nejakú dobu schnutia a zretia a ak vietor zanesie kvapôčky primeru, farby, cement, lepidla na povrch vozidla chemickou reakciou pri zretí dokáže poškodiť lak, prinajmenšom však vytvoriť pevnú väzbu.

Viac podlažné parkovacie domy či garáže v nákupných centrách vylučujú rôzne kvapaliny. Stretli sme sa s veľkým množstvom vozidiel, ktorým v parkovacom dome niečo kvapkalo na strechu či sklá. Kondenz z klimatizácie, cementové mlieko….

Tu tak isto platí že úroveň alebo povedzme hĺbka poškodenia bola úmerná odolnosti aplikovanej ochrany vozidla.

Každopádne platí, že mechanické odstránenie kontaminácie laku z ošetreného povrchu je omnoho jednoduchšie, ako z neošetreného. Rozpúšťadlá a detergenty určite nie sú najlepšou voľbou pre voskované laky.

Už pri oplachovaní šampónu z laku si môžete všimnúť, že zbytky šamponu spláchnete z ošetreného povrchu na prvý krát, no ak sú otvorené póry laku, šampón sa vyplavuje znovu a znovu a to by mal byť impuz k opätovnému ošetreniu.

Chceli by ste vedieť viac o keramickej ochrane Vášho auta, alebo o voskovaní laku ? Ak áno pozrite si naše služby.

Ak by ste chceli vidieť výsledky našej práce, sledujte nás na instagrame, facebooku a youtube.